مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان اصفهان

 


 در پایان نشست هفت ساعته هیات دولت در قالب پنجاه و پنجمین سفر استانی، 215 مصوبه در بخشهای مختلف برای توسعه استان اصفهان به تصویب رسید .

 اهم مصوبات دومین دور سفر هیات دولت به استان اصفهان به شرح زیر است:

 بخش آب و کشاورزی: - اختصاص تسهیلات یارانه ای برای متقاضیان بخش غیردولتی ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه نگهداری و ذخیره سازی گندم و غلات در سال 1388 در سقف مطالعات انجام شده. - ایجاد ردیف مستقل آبخیزداری در حاشیه کویر مرکزی ایران. - اختصاص تسهیلات جهت زراعت چوب در استان. - مطالعه و طراحی مکان یابی 5 کانون اسکان عشایر استان. - اختصاص اعتبار جهت تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی استان. - احداث شبکه های آبیاری و زهکشی استان و اجرای لوله گذاری و احداث کانالهای آبیاری عمومی. -اختصاص مبلغ 200 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطح استان. -اختصاص مبلغ 45 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آب و خاک تعاونیهای تولید روستایی. - اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال به منظور افزایش سرمایه صندوق حمایت از محصولات کشاورزی استان. - تأمین تسهیلات بانکی به منظور راه اندازی 60 شرکت خدمات مشاوره ای فنی- مهندسی کشاورزی. - اختصاص مبلغ 150 میلیارد ریال برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در استان. - مطالعه فاز 1و2طرح توسعه اراضی کشاورزی حسین آباد جرقویه تامین یک سوم منابع مالی مورد نیاز اجرای روشهای نوین آبیاری در استان به هر میزان که متقاضیان نسبت به تامین سهم آورده خود(دو سوم) اقدام نمایند. - اختصاص اعتبار جهت مرمت قنوات استان. -مطالعه و پیش بینی اعتبار جهت ساماندهی اراضی ملی دشت سگزی اصفهان به منظور حفظ محیط زیست و کویرزایی شرق کلانشهر اصفهان. - اختصاص مبلغ 500 میلیارد ریال برای مقابله و جلوگیری از تشدید شرایط خشکسالی برای کشاورزان و عشایر در استان. - تدوین الگوی کشت در مناطق مختلف استان با توجه به استعدادها و پتانسیلهای منطقه. - تأمین اعتبار سالانه برای ایجاد کمربند سبز استان. - بررسی امکان ادامه تونل گلاب به منظور آبرسانی به شهرهای تیران، نجف آباد و شمال شهر اصفهان و شهرها و روستاهای مسیر. - تکمیل مطالعات و احداث سدهای تنگ آب، جنگ آباد، گوگان، بلطاق، گردنه خاکی و میدانک 2. - اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای انتقال آب دشت کمه و مورک در سال 1388. - مطالعه و ساماندهی سواحل رودخانه زاینده رود. - اختصاص اعتبار برای اجرای طرح دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای سد چم آسمان و حاشیه زاینده رود (بالا و پایین دست). - مطالعه تأمین آب جایگزین تصفیه خانه بابا شیخعلی از طریق حفره چاه فلمن در حاشیه رودخانه زاینده رود. - مطالعه طرح آبرسانی به گلپایگان در سال 1388 و پیش بینی اعتبار در لایحه بودجه سال 1389. - تکمیل مطالعه طرح انتقال آب به دشت شهرضا و مطالعه انتقال آب به شهرستانهای کاشان، آران و بیدگل و گلپایگان و شهرها و روستاهای مسیر شهرستانهای مذکور. - مطالعه تأسیسات فاضلاب شهرهای حاشیه زاینده رود در سال 1388 و پیش بینی اعتبار در لایحه بودجه سال 1389. - پیش بینی احداث مخزن آب مورد نیاز در حد استاندارد براساس مطالعات در طرحهای آبرسانی شهرهای استان اصفهان. - اختصاص اعتبار جهت کمک به آبرسانی به مشهد اردهال و اصلاح و زون بندی شبکه آب کاشان. - توسعه فاضلاب شهر اصفهان. - تکمیل مطالعات تأمین و انتقال آب از تمامی پتانسیلهای موجود اعم از آبهای سطحی و منابع کارستی و اجرای طرحهای مذکور. - تقویت اعتباری طرحهای اصلاح شبکه های داخلی آب شرب شهری و روستایی و خطوط انتقال آب به شهرهای استان. - تسریع در اجرا و بهره برداری تونل کوهرنگ 3 در جهت تامین آب مورد نیاز استان.

   + مسعود عسگری عمروآبادی - ۱:۳۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/٢۳

به نام شهدا و خانواده ایثارگران اما به کام سرمایه داران

شهید، شهادت، ایثار، ایثارگر و ایثارگری در فرهنگهای گوناگون بشری واژگانی مقدس و ارزشی هستند. این واژگان یاد آور اعمال، خاطرات و تلاشهای قدسی بشر است. نکو داشت کلماتی از این دست چه در ساحت لفظ و کلام و چه در گستره ی معنا و مفهوم وظیفه ای خطیر و همگانی است. اما صد افسوس که در روزگار کنونی آزمندی و نگاه حقیر آدمیانی سودجو هم بدین عرصه وارد گردیده و با سو استفاده ابزاری، اغفال ، خلط کردن، مغلطه سازی و ... از این واژگان بلند معنا و مصداق های آن در صدد هستند که مطامع حقیر خود را تحقق بخشند، شاهد این ادعا سخنان فرماندار سابق شهرضا در برنامه بازتاب و نامه ی 88/12/27 فرمانداری شهرضا و دیگر نامه های سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و شرکت پیشگامان دام طیور شهرضا است. که مدعی ارائه خدمات به خانواده ایثارگران و اشتغال زایی هستند. در این قسمت به ناچار اسامی متقاضیان قطب دام و طیور شهرضا را منتشر می نماییم و اگر در بین این افراد ایثارگرانی هستند از آنها  استدعا داریم اعمال نیک گذشته خود را باطل ننمایند و در عاقبت عمل خود نیک نظر نمایند؟ همچنین از مسولین و مدعیان می پرسیم مگر در روستاهای جنوب شهرضا خانواده ایثارگری نبود و نیست؟ تا اهالی ایثارگر این روستاها به بهانه های واهی ودر زیر این نوع پوشش ها از هستی ساقط گردند

سری اول اسامی متقاضیان قطب غیر قانونی دام و طیور شهرضا

سری دوم اسامی متقاضیان قطب غیر قانونی دام و طیور


برگه سوم اسامی متقاضیان قطب غیر قانونی دام و طیور


برگه چهارم اسامی متقاضیان قطب غیر قانونی دام و طیور


برگه پنجم اسامی متقاضیان قطب غیر قانونی دام و طیور


   + مسعود عسگری عمروآبادی - ٢:٢٩ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/۱٠

آلودگی آبهای زیرزمینی (بر گرفته از سایت اداره کل محیط زیست استان اصفهان)

همانطور که در قسمت های قبلی بیان کردیم، یکی از دلایل اعتراض کشاورزان جنوب شهرضا به طرح غیر قانونی قطب دام و طیور سولار شهرضا  مخاطرات گسترده محیط زیستی این طرح نسنجیده است آسیب هایی چون: آلودگی آب های زیر زمینی، آلودگی هوا و... ( که نمونه عینی آن در منطقه ایجاد ایستگاه فاضلاب شهرضا در مجاورت روستای جرم افشار است که حاصل آن ویرانی بود.) اکنون با ارائه مطالب ذیل که از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان اصفهان استخراج گردیده است این سوال باز مطرح می شود در پشت این طرح چه اهدافی نهفته است قطب دام ، تولید، اشتغال یا...؟

مکانیسم‌های عمومی آلودگی آب‌های زیرزمینی:
ورود مواد آلوده‌کننده به آبهای زیرزمینی می‌تواند از قبل طرح و تعیین شده، تصادفی یا در اثر بی‌توجهی و فراموشی باشد. اکثر وقایع آلوده‌شدن آبهای زیر زمینی به فرم‌‌ رها شدن مواد در سطح و یا نزدیکی سطح زمین اتفاق افتاده است. بنابراین آلاینده‌ها در وهله اول آبهای زیرزمینی کم‌عمق را مورد حمله قرار می‌د‌هند. به هر حال بعضی از فعالیت‌ها نظیر اکتشاف نفت و گاز، تزریق مواد آلوده در چاههای عمیق، پمپاژ آب شیرین در نزدیکی منابع آب شور سبب آلودگی آبهای عمیق خواهد شد. مکانیسمهای آلودگی آبهای زیرزمینی عبارتند: از نفوذ Infiltration، تغذیه توسط آبهای سطحی (Surface recharge)، انتقال مستقیم (Direct migration) و تبادل بین آبخوان‌ها(Interaquifer exchange) شاید نفوذ محتمل‌ترین مکانیسم آلودگی آب زیرزمینی باشد.
بارندگی با ورود به زمین و حرکت به سمت اعماق پایین‌تر در اثر نیروی ثقل باعث شسته‌شدن و انتقال مواد آلاینده در زیرزمین می‌شود. در منطقه اشباع آلاینده‌ها عمدتاً در جهت حرکت آب زیرزمینی (جهت افقی) پخش می‌شوند.
معمولاً آبهای زیرزمینی به طرف منابع آب سطحی (نظیر رودخانه) حرکت می‌کنند. اما در صورت بالا بودن سطح آب رودخانه نسبت به سطح ایستابی، امکان حرکت آب از منابع سطحی به آب خوان‌ها نیز وجود دارد. بنابراین، رودخانه‌ها هم می‌توانند آب‌های زیرزمینی را آلوده کنند و هم توسط آب‌های زیرزمینی آلوده شوند.
آلاینده هابطور مستقیم نیز می‌توانند از منابع زیر سطح ایستابی (نظیر تانکهای ذخیره و خطوط لوله حاوی مواد آلوده کننده) وارد آبهای زیرزمینی شوند.
اگر دو یا چند آبخوان از لحاظ هیدرولیکی در ارتباط با یکدیگر باشند و چاهی حفر شود که برای ازدیاد آبدهی در کل عمق نفوذ کرده باشد، در این صورت امکان مخلوط شدن آب آلوده یک آبخوان با آبخوانهای دیگر وجود دارد.

منابع آلودگی در آبهای زیرزمینی:
الف- مسایلی که بر روی سطح زمین ایجاد می‌شوند:
۱-   نفوذ آب سطحی آلوده
۲-   دفع مواد جامد و مایع بر روی سطح زمین
۳-   دفع لجن مایع و جامد تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب
۴-   پخش نمک بر روی جاده‌ها در مناطق سردسیر و در فصول سرد سال
۵-   آلودگی توسط دامداری‌ها
۶-  
کود‌ها وسموم شیمیایی مصرفی در کشاورزی
۷-   ریخته شدن مواد سمی وآلاینده بر اثر تصادفات جاده‌ای
ب- مسایلی که منشا ان‌ها در بالای سطح ایستابی است:
 ۱- تانک‌های سپتیک وچاه‌های توالت
 ۲- انبار کردن مواد زائد در بالای سطح ایستابی
 ۳- دفع فضولات در گودال‌ها
 ۴- نشت مواد از مخازن ذخیره زیرزمینی (نظیر پمپ بنزین‌ها)
 ۵- نشت از لوله‌های مواد آلاینده
 ۶- تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی
 ۷- چاه‌ها وقناتهای متروکه خشک
 ۸- گورستان‌ها
ج- مسایلی که منشا آن‌ها در زیر سطح ایستابی است:
 ۱-دفع فضولات در گودالهای مرطوب
 ۲- زهکشی اراضی کشاورزی
 ۳- دفع فضولات در چاه‌های عمیق
 ۴- ذخایر آلاینده‌ها در زیر سطح ایستابی
 ۵- معادن
 ۶-چاههای متروکه، چاه‌های اکتشافی وچاه‌های آزمایشی
 ۷- هجوم آبهای شور دریا به طرف آبهای شیرین ساحلی در اثر پمپاژ
 ۸- عبور آب از گنبد‌های نمکی وهجوم آبهای شور مناطق کویری به طرف آبهای شیرین چاه‌ها دراثر ازدیاد برداشت از آبهای زیرزمینی شیرین.

   + مسعود عسگری عمروآبادی - ۱:٠٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٢/٩
تبادل لینک - سیستم تبادل لینک اتوماتیک